Social hub

Štorije o oblaku (drugi dio)

14 Dec 2016 | Hrvoje Dunkić
Štorije o oblaku (drugi dio)

Zakoračiti u hibrid way to go

Oblak nije ništa novo, no odgovori na pitanja koja imaju kompanije kada o njemu razmišljaju često djeluju kompleksnija nego što jesu. Mnogo je govora o uštedama, no tema fleksibilnosti koju donosi poslovanje u oblaku još je vrjednija pozornosti.

Za mnoge kompanije Cloud je još uvijek područje koje donosi velik broj pitanja i nepoznanica. Ipak, prevladava mišljenje da je Cloud budućnost i da se ovom temom moraju što detaljnije pozabaviti.

Jedno od mnogih istraživanja istraživačke kuće IDC na ovu temu pokazuje da će do 2020. godine Cloud tržište porasti na više od 195 milijardi dolara te da će više od 80 posto Enterprise IT organizacija koje su sudjelovale u istraživanju, prihvatiti hibridnu Cloud arhitekturu, odnosno koristiti neki od servisa u oblaku u kombinaciji s vlastitom infrastrukturom. Nadalje, istraživanje kaže da će u slijedećih pet godina razvoj softvera odnosno rješenja iz oblaka rasti tri puta brže od razvoja i korištenja softvera na tradicionalan način, on-premise. Zašto se to događa? Zbog čega je korištenje Clouda budućnost?

Očekivanja od oblaka

Kompanije bi od oblaka trebale očekivati tri stvari – uštedu, evoluciju u načinu na koji IT podržava poslovanje tvrtke i inovacije u kreiranju poslovnih rješenja koje tvrtkama osiguravaju prednost na tržištu. Razni Cloud servisi, modeli i načini korištenja imaju različiti utjecaj na ova tri područja, no svim je Cloud servisima zajednička konzumacija gotovo svega što nam je u IT-u potrebno po dobro poznatom as a service modelu. On podrazumijeva formulu – koristi koliko ti treba i kad ti treba i plati samo ono što koristiš.

Cloud usluge možemo promatrati na isti način na koji promatramo, odnosno konzumiramo i plaćamo usluge u kućanstvu – struju, vodu ili telefon. Razlog tome jest što ne moramo razmišljati o tome što je sve potrebno da, na primjer, električna energija dođe do naših domova ili kako se održava infrastruktura, nadziru funkcionalnosti, mijenja zastarjela oprema ili održava postojeća jer sve je to briga pružatelja usluge. Mi smo fokusirani samo na konzumaciju usluga.

Ekonomija oblaka

Tradicionalni IT je uglavnom temeljen na modelu investicija (CAPEX) i ovisno o veličini sustava zahtjeva značajan budžet kako bi se osigurali adekvatni uvjeti za funkcioniranje IT servisa. Njega čine brojne komponente – sistem sala, hlađenje, infrastruktura i servisi koji su dizajnirani da budu visoko dostupni, softver i sve ostalo što ide uz to. Tu je i operativno održavanje i upravljanje ponegdje i u 24/7 modelu, osiguravanje nadzora i razine usluge (SLA), ažuriranje softvera, backup/restore operacije, sigurnost i usklađenost sa standardima i propisima, zatim praćenje imovine pa amortizacija. Sve navedeno stvara visoke troškove i zahtjeva čitavu vojsku ljudi koja se time bavi. A uz sve to konstantno raste pritisak na IT da isporuči nove servise i funkcionalnosti u što kraće vrijeme te  osigura podršku za efikasnije poslovanje.

Cloud više nego išta dosad mijenja IT na kojeg smo navikli. Nisu potrebne inicijalne investicije, uspostava novog servisa može biti (i je) neusporedivo brža nego kod tradicionalnog načina. Infrastruktura je visoko dostupna te raspoređena na više geografskih lokacija. Umjesto da kupujete opremu da bi zadovoljili planirani maksimum performansi, odnosno zahtjeva za resursima, koristite potrebnu količinu virtualnih servera ili resursa Cloud platforme na određeno vrijeme. Ako treba više dodate još, ako treba manje koristite manje, ako ne trebate – ugasite. I taj scale-up i scale-down može biti automatski prema broju korisnika koji koriste vaša rješenja ili drugim parametrima kvalitete usluge. I plaćate samo ono što ste koristili. Može li to donijeti uštedu? Naravno da može, ali ta fleksibilnost predstavlja možda i veću korist od same uštede. Brzina reakcije i agilnost koju IT ima u oblaku prva je od spomenute evolucije u načinu na koji funkcionira IT.

Iako na našem tržištu već ima dosta primjera korištenja Cloud usluga, jedan se primjer iz ove kategorije posebno ističe. Tvrtka je trebala na kratko vrijeme veliku količinu resursa – nekoliko stotina virtualnih servera prosječnih karakteristika. Koristeći oblak pri pripremi infrastrukture utrošila je relativno malo vremena, dok su troškovi za potrebne resurse bili približni troškovima malo boljeg fizičkog servera. U trenutku kada više nije bila potrebna, infrastruktura je ugašena. No, zamislite kako bi to izgledalo kod tradicionalnog IT-a; koliko je opreme potrebno da se tako nešto realizira on-premise, koliko bi to trajalo i što s opremom nakon što je projekt gotov?

Evolucija IT-a

U današnjem poslovanju sve češće se može stvoriti scenarij po kojem hitno treba pokrenuti projekt jer nam novi servis treba donijeti XY prihoda i to će konkurenciju zaviti u crno. Iduće je pitanje – kad sve može biti gotovo? Na stranu aplikativno rješenje, no omogućiti u oblaku sve potrebne resurse, virtualne servere ili što god je potrebno za razvoj, testiranje i implementaciju rješenja može se mjeriti u satima. Za one koji DevOps vide kao nešto što će povećati efikasnost kroz brži razvoj i implementaciju poslovnih rješenja – Cloud je idealan. Takav je IT efikasniji od tradicionalnog i kompanija može brže isporučiti svoje rješenje korisnicima. Također, za servis koji je implementiran u Cloudu više nema (ili je značajno manje) operativnih zadaća za IT. Na ovaj način, IT ekipa dobiva više vremena za druge stvari. Više vremena da radi stvari koje mogu biti korisnije za poslovanje. Takav IT bolje poznaje poslovanje tvrtke i ima veću vrijednost od tradicionalnog IT-a.

Hrvatske tvrtke su u Cloud krenule najčešće s korištenjem platforme za kolaboraciju i to najviše s mail sustavima. Pomoću takvih rješenja u Cloudu kompanije za svoje korisnike mogu dobiti korisničko iskustvo, razinu komunikacije i kolaboracije kakvu nije lako postići on-premise. Naravno, ako se ona koristi na pravi način. A više nema on-premise infrastrukture, održavanja, patchiranja, nadogradnji na nove verzije, antivirusne zaštite, backupa i ostalih stvari. Umjesto straha od gubitka kontrole, IT ima priliku iskoristiti to što nudi Cloud.

Inovativna poslovna rješenja

Poslovanje kaže – trebamo hitno pokrenuti projekt za razvoj servisa kojim bismo mogli prikupljati podatke s mobilnih uređaja (ili senzora) u realnom vremenu, trebamo analizu prikupljenih podataka na temelju kojih možemo predvidjeti kako će se stvari razvijati u idućih šest mjeseci te mobilnu aplikaciju za prodaju i servisnu ekipu. Cloud servisi kao što su IoT, Machine Learning, Big Data ili pak Mobile Services, Web Apps i slični, omogućuju za takva i slična poslovna rješenja funkcionalnosti koje opet nije moguće jednostavno postići on-premise (investicija, vrijeme razvoja i isporuke). Kad se poslovanje i IT više ne moraju brinuti o nabavi i uspostavi infrastrukture za ovakva i slična rješenja, kad sve to mogu koristiti kao servis i vrlo jednostavno i brzo početi s razvojem, i kad kroz takva rješenja realiziraju novu vrijednost za poslovanje, tada oblak postaje nešto što čini razliku.

Kažu ‘data is the new oil‘ i tko nađe načina da svoje podatke pretvori u smislene poslovne odluke imat će veliku prednost na tržištu. Pomoću spomenutih rješenja iz oblaka tako nešto sada je tvrtkama na dohvat ruke. To je ta transformacija koju trebate očekivati od oblaka. On će promijeniti očekivanja poslovanja prema IT-u, a IT će usvojiti neke nove kompetencije, a i ne manje važno pay as you use model natjerat će tvrtke da puno više vode računa o onom što koriste.

Kako početi?

Najvažnije je naglasiti da Cloud priča nikako nije sve ili ništa. Iz tog razloga, hibridni oblak je way to go. Kombiniranje on-premise infrastrukture i servisa s onima u Cloudu na način da Cloud postane neka vrsta proširenja vašeg podatkovnog centra. I onda servis po servis, kako se koji pokaže isplativ za vaše poslovanje. Migracija on-premise kolaboracijske platforme (SaaS), implementacija Disaster Recovery rješenja u Cloudu, backup rješenja i rješenja za arhiviranje, virtualni serveri (IaaS), platforma za aplikacije (PaaS) – najčešće su korišteni Cloud servisi.

Eksperimentirajte. Prvu slijedeću aplikaciju koju traže vaši korisnici, odnosno vaše poslovanje realizirajte u Cloudu, bilo da se radi o IaaS ili PaaS modelu. Upoznajte kako funkcionira Cloud, usporedite to s načinom na koji ste dosad navikli raditi, promišljajte kako bi ostali IT servisi vaše tvrtke funkcionirali u Cloudu, usporedite troškove. Planirajte dugoročno. Razradite vašu Cloud strategiju.

Nemaju svi Cloud servisi jednaku vrijednost i učinak na poslovanje, bit će servisa koji nikad neće u Cloud, ali je sigurno da za svaku kompaniju postoji Cloud servis koji će donijeti i ispuniti neko od spomenutih očekivanja.

 

Seriju blogova Štorije o oblaku potpisuje iskusni mornar Hrvoje Dunkić.

 

Hrvoje Dunkić

Hrvoje Dunkić

Direktor sektora, Sektor inovacija i razvoja strateških područja, COMBIS

Hrvoje Dunkić ima gotovo 20 godina iskustva u IT-u, od manjih i većih organizacija do državnih institucija, financijske industrije i IT sektora. Zadnjih šest godina u COMBISu vodi tim koji se bavi implementacijom i održavanjem Microsoft tehnologija. Prošao je manje-više sve evolucije i revolucije koje su se u IT-u događale kroz dva desetljeća. Što kao korisnik IT tehnologija, što kao pružatelj usluga. A kako evolucija ide dalje, tako se Cloud nameće kao novo područje interesa.