Social hub

Štorije o oblaku (prvi dio)

14 Dec 2016 | Hrvoje Dunkić
Štorije o oblaku (prvi dio)

Cloud više nego išta dosad mijenja IT na kojeg smo navikli. Nisu potrebne inicijalne investicije, uspostava novog servisa može biti (i je) neusporedivo brža nego kod tradicionalnog načina.

Infrastruktura je visoko dostupna te raspoređena na više geografskih lokacija. Umjesto da kupujete opremu da bi zadovoljili planirani maksimum performansi, odnosno zahtjeva za resursima, koristite potrebnu količinu virtualnih servera ili resursa Cloud platforme na određeno vrijeme.

Ako treba više dodate još, ako treba manje koristite manje, ako ne trebate – ugasite. I taj scale-up i scale-down može biti automatski prema broju korisnika koji koriste vaša rješenja ili drugim parametrima kvalitete usluge. I plaćate samo ono što ste koristili. Može li to donijeti uštedu? Naravno da može, ali ta fleksibilnost predstavlja možda i veću korist od same uštede.

Kad biznisu zatriba…

Iako na našem tržištu već ima dosta primjera korištenja Cloud usluga, jedan se primjer iz ove kategorije posebno ističe. Tvrtka je trebala na kratko vrijeme veliku količinu resursa – nekoliko stotina virtualnih servera prosječnih karakteristika. Koristeći oblak pri pripremi infrastrukture utrošila je relativno malo vremena, dok su troškovi za potrebne resurse bili približni troškovima malo boljeg fizičkog servera. U trenutku kada više nije bila potrebna, infrastruktura je ugašena. No, zamislite kako bi to izgledalo kod tradicionalnog IT-a; koliko je opreme potrebno da se tako nešto realizira on-premise, koliko bi to trajalo i što s opremom nakon što je projekt gotov?

U današnjem poslovanju sve češće se može stvoriti scenarij po kojem hitno treba pokrenuti projekt jer nam novi servis treba donijeti XY prihoda i to će konkurenciju zaviti u crno. Iduće je pitanje – kad sve može biti gotovo? Na stranu aplikativno rješenje, no omogućiti u oblaku sve potrebne resurse, virtualne servere ili što god je potrebno za razvoj, testiranje i implementaciju rješenja može se mjeriti u satima.

Hrvatske tvrtke su u Cloud krenule najčešće s korištenjem platforme za kolaboraciju i to najviše s mail sustavima. Pomoću takvih rješenja u Cloudu kompanije za svoje korisnike mogu dobiti korisničko iskustvo, razinu komunikacije i kolaboracije kakvu nije lako postići on-premise. Naravno, ako se ona koristi na pravi način. A više nema on-premise infrastrukture, održavanja, patchiranja, nadogradnji na nove verzije, antivirusne zaštite, backupa i ostalih stvari. Umjesto straha od gubitka kontrole, IT ima priliku iskoristiti to što nudi Cloud.

Početi, ali pomalo

Najvažnije je naglasiti da Cloud priča nikako nije sve ili ništa. Iz tog razloga, hibridni oblak je way to go. Kombiniranje on-premise infrastrukture i servisa s onima u Cloudu na način da Cloud postane neka vrsta proširenja vašeg podatkovnog centra. I onda servis po servis, kako se koji pokaže isplativ za vaše poslovanje. Migracija on-premise kolaboracijske platforme (SaaS), implementacija Disaster Recovery rješenja u Cloudu, backup rješenja i rješenja za arhiviranje, virtualni serveri (IaaS), platforma za aplikacije (PaaS) – najčešće su korišteni Cloud servisi.

Eksperimentirajte. Prvu slijedeću aplikaciju koju traže vaši korisnici, odnosno vaše poslovanje realizirajte u Cloudu, bilo da se radi o IaaS ili PaaS modelu. Upoznajte kako funkcionira Cloud, usporedite to s načinom na koji ste dosad navikli raditi, promišljajte kako bi ostali IT servisi vaše tvrtke funkcionirali u Cloudu, usporedite troškove. Planirajte dugoročno. Razradite vašu Cloud strategiju.

Nemaju svi Cloud servisi jednaku vrijednost i učinak na poslovanje, bit će servisa koji nikad neće u Cloud, ali je sigurno da za svaku kompaniju postoji Cloud servis koji će donijeti i ispuniti neko od spomenutih očekivanja.

Hrvoje Dunkić

Hrvoje Dunkić

direktor Sektora sistemske integracije, COMBIS

Hrvoje Dunkić ima gotovo 20 godina iskustva u IT-u, od manjih i većih organizacija do državnih institucija, financijske industrije i IT sektora. Zadnjih šest godina u COMBISu vodi tim koji se bavi implementacijom i održavanjem Microsoft tehnologija. Prošao je manje-više sve evolucije i revolucije koje su se u IT-u događale kroz dva desetljeća. Što kao korisnik IT tehnologija, što kao pružatelj usluga. A kako evolucija ide dalje, tako se Cloud nameće kao novo područje interesa.